Varför ser Hc Hg Hd ut som de gör? (Fordon: lok)

av Mattias Jansson, Wednesday, April 15, 2015, 18:12 (3292 dagar sedan) @ Niklas O

Jag bara undrar varför byggdes loken på detta vis, med mitt hytt och sluttande huvar. D-burkar av olika slag har det inte och vad jag vet är Hg, Hc, Hd linjelok också. Men de ser mest ut som de är mer lämpade för växling. Även fast i en D-burk borde man ha bättre kolla om man håller på med växling. Den Hg, c, d maskin är ju lite lättare också, så den var väl lämpad för mindre banor och lättare tåg eftersom den är svagare också.

Rolf är inne på det, och tittar man på ellok och diesellok internationellt så är det påfallande ofta så att renodlade linjelok haft ändhytter (eller möjligtvis bara i ena änden) medan renodlade växellok nästan alltid haft centralhytt. Sedan har det ju funnits gott om lok avsedda för blandad tjänst, vilket i hög grad var fallet för alla olika varianter av H-loken.
Undantag finns, som t ex de schweiziska krokodilerna som var linjelok med centralhytt, men något förenklat har det ändå sett ut så som jag beskriver.


Hela tråden: