Dvärgsignaler på TGOJ (Signaler/säkerhet)

av Anders_W, Thursday, April 16, 2015, 21:56 (3291 dagar sedan)

Jag skriver detta m.a.a. att jag håller på att skriva en svensk modul för JMRI, ett open source-paket för modelljärnvägsstyrning, som bl.a. kan anpassas för olika banförvaltningars signalering.

Som ett led i modulen måste man beskriva samtliga möjliga signalbilder för samtliga möjliga signaltyper. För dagens JTF-standard var detta ingen större svårighet, men när man kommer till historiska system stiger genast svårighetsgraden.

Hur huvudsignalerna fungerade är lätt att skaffa sig en god uppfattning om - därom finns flera hemsidor - men hur var det med dvärgsignalerna? (Jag har redan läst de trådar i forumet som kommer upp när man söker på "tgoj dvärg".)

Tyskland håller sig ju med den internationellt sett vanligaste växlingssignalen: den med bara två besked. Vad jag kan se valde TGOJ dock att installera svenska fyraspektssignaler, och i en del fall ha använt dem som mellansignaler, vare sig de hade röda/gröna sken eller ej.

Använde man alla fyra signalbilderna, som på SJ?

Hade de samma betydelse?

Förekom det kombinationer av huvudljussignal + dvärgsignal, som man ofta ser på dagens stationer?
(Före 1997 gällde ju rött sken från huvudsignal formellt sett inte växlingsrörelse, så att sätta upp kombinerade signaler bör ha haft klara säkerhetsfördelar, men jag kan inte påminna mig att jag har sett några bilder på sådana kombinationer hos TGOJ.)

Tacksam för svar,

Anders


Hela tråden: