Länk: Allierad bombning 1945 av SBB Basel (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Friday, April 17, 2015, 03:10 (3291 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Ännu en anledning kunde vara att man hade missat målet av någon anledning men ändå ville göra sig av med bomblasten så att man fällde lite varstans där man tyckte det var lämpligt och många civila mål drabbades.
Schweiz ville naturligtvis inte ha bomber så en strategi i gränsområdena blev att använda så mycket belysning som möjligt på natten så allierat flyg skulle förstå att det var Schweiz och inget annat. Konstanz-Kreuzlingen vid Bodensjön som är en delad stad vet jag lär ha sett märklig ut när den södra delen i Schweiz badade i ljus medan själva Konstanz var kolmörkt.


Kanske kan det ha varit en bidragande orsak till att Konstanz är en av de tyska städer som klarade sig nästan helt oskadd genom kriget. (Det finns förvisso fler sådana än man i förstone tror, Wiesbaden, Halle, Regensburg och Heidelberg t ex, men i alla fall.)

Ja exakt, det anses vara en starkt bidragande orsak till att Konstanz slapp bomber, man låg för nära Schweiz .
Återstår att förklara varför Basel drabbades men det kan ha varit så att man ansåg bangården där vara av strategisk betydelse för Tyskland och räknade med att man alltid kunde förklara bort bombningen av ett neutralt land med att det var ett misstag.
Från början riktade sig bombningarna mest mot industri och även mot civila bostäder. Man hade tänkt sig att industrierna inte skulle fungera när det inte fanns bostäder men taktiken var inte överdrivet lyckad.
Men mot slutet av kriget började man förstöra det tyska järnvägsnätet och det får annses vara mycket lyckat när det efter hand inte gick att transportera och få fram drivmedel till trupperna som blev stillastående.


Hela tråden: