Gubberoolyckan 17/9 1940 (Järnväg allmänt)

av Carl-Erik Olsson, Friday, April 17, 2015, 20:08 (3268 dagar sedan) @ Kjell Friberg

I SJ-tåget skrotades vagnarna C3c 1452 och C05 1385.
I GBJ-tåget skrotades vagnarna BAJ F 204 och GBJ C02 77.

Uppenbarligen kunde loken repareras, men vilka var de?

Enligt Gubbero-sidan på Wikipedia inträffade kollisionen strax före klockan 12 den 17/9 1940 mellan ett GBJ-persontåg mot Borås och ett SJ-lokaltåg från Kungsbacka. 9 personer omkom och 22 skadades. Lokföraren på Boråståget hade lyckats hoppa ut i sista stund.
Föraren av Kungsbackatåget fick skulden för att har kört mot röd signal, då det söderifrån kommande tåget skulle vänta på mötande tåg vid en signal före Gullbergsbroviadukten.

Dessa tåg verkar då ha framförts med ensamma förare, då inget nämns om ev biträden. Hur vanligt var detta på den tiden? När avskaffades biträdena formellt? Ansågs de kanske kunna ersättas av lokens dödmansgrepp?

I GBJ-tåget verkar den krossade BAJ-finkan ha gjort viss nytta som skyddsvagn, medan sådan uppenbarligen saknades i SJ-tåget. Vad sade dåtidens förekrifter om bruket av skyddsvagn?

/undrade åter CEO


Hela tråden: