Gubberoolyckan 17/9 1940 (Järnväg allmänt)

av s svensson, Friday, April 17, 2015, 20:15 (3289 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

Det var vanligt med ensamma förare på lokaltåg kring Göteborg 1940.

Från början diskuterades vållandet. Föraren av SJ tåget från Kungsbacka fälldes i lägsta instans. Frikändes i hovrätten. Jag har dock inte själv läst domen.
Vid olyckor görs det också utredningar om andra saker som t ex ställverkens funktion. Enligt vad som sagts mig från personer som var anställda vid SJ då så byggdes ställverket om. Den slutsats som kanske kan dras var att ställverket gick att ställa tågväg och upplösa tågväg.

Det berättas att barnen i Olskroken sprang dit och tittade. Några berättade om detta för mig.
Konduktören på Kungsbackatåget skadades med svåra märken och lade alltid håret på speciellt sätt efter olyckan.
Kungsbackatåget drogs av Ds 206 och Boråståget av Bs 568 (GBJ 2) Vad som uppgavs av Malmö hvst så var loket 206 ute redan 19 dec 1940. 206 lär blivit Dg feb 1942.


Hela tråden: