Gubberoolyckan 17/9 1940 (Järnväg allmänt)

av Stefan Isaksson, Friday, April 17, 2015, 20:25 (3268 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

I GBJ-tåget verkar den krossade BAJ-finkan ha gjort viss nytta som skyddsvagn, medan sådan uppenbarligen saknades i SJ-tåget. Vad sade dåtidens förekrifter om bruket av skyddsvagn?

Någon kommer säkert att slå upp den exakta formuleringen åt dig :-D,
men generellt kan man säga att skyddsutrymme i tåg beror på största tillåtna hastighet och tågvikt.

Ju äldre bestämmelser man tittar i desto mer finindelat blir det. Det var nämligen ingalunda nödvändigt att en hel vagn stängdes av. En halv vagn var det på slutet (1959 års säo), men i äldre bestämmelser kunde det vara en kvarts vagn eller bara främsta kupén.

I fallet Gubbero, kan jag tänka mig att skyddsutrymme var obehövligt på grund av liten tågvikt, alternativt att delar av C3-an inte var upplåten för resande.
I Boråståget fungerade finkan säkert som skyddsutrymme vare sig det var behövligt eller inte. Det var trots allt en av poängerna med att placera finkan närmast loket.

SI


Hela tråden: