Hur användes loken och motorvagnarna ? (Fordon: allmänt)

av Peter Lidskog, Saturday, April 18, 2015, 02:26 (3268 dagar sedan) @ Ulf Diehl

Detta är vad jag har funnit angående SJ II distriktet. vad som är sparat verkar variera mellan distrikt.

Vad gäller specifika lok eller vagnsindivider har jag inte hittat någonting.

Vad gäller loktyper eller littera har jag funnit följande;

1882 - 1891 (har ej hunnit med senare); "Tablå över Lokomotivförarnes tjenstgöring" i stort sett personalturlista, men med kort beskrivning av loktyp "6 koppl" "tanklok". Med kännedom om de få lotyper som fanns kan man med uteslutningsmetoden komma ner till en eller två möjliga litteran. Det finns också "Uppgift på reservtjänsten" på de större stationerna, dvs, vilka tåglok som emellan ordinarie turer utgjorde reservlok på de olika stationerna.

1907 - 1965 lok littera finns med i tjänstetidtabellerna.

195? - 1991 lokomloppen beskrivs i grafiska fordonsturlistor. Jag har sett PM som skickades ut med instruktion för dess ifyllande, troligen sent 50-tal.

Vad gäller personvagnar har jag hittat följande;

1876 - 1891 Någon enstaka uppgift om vagnssammansättning i samband med förfrågan till distrikten för inventering av olika slag.

1911 - 1981 Normalplaner, finns också med i tidtabellsböckerna, åtminstone fram till sent 50-tal.

Grafiska omloppsplaner för vagnar liknande fordonsturlistor har jag hittat från 1972 och framåt.

För motorvagnar och rälsbussar blir det lite blandat;

1950-talet och framåt oftast bara en notering om Y eller Yo i Normalplanen.

Motorvagnarna dyker upp även i fordonsturlistorna, men jag vet inte när de börjar.

1960 - 1980 hittar jag preliminära normalplaner, arbetsdokument, men inga fastställda planer.

Källorna för dessa fynd är Riksarkivet Arninge, Landsarkivet Göteborg, SJK klubblokal och JVM i Gävle. Rent allmänt ganska kompletta uppgifter från 1910 - 1960, och mer sporadisk tidigare och senare.

MVH
Peter


Hela tråden: