Värme på dieseltåg på Roslagsbanan - ja (Fotografier/bildfrågor)

av Granis, Monday, April 20, 2015, 15:54 (3295 dagar sedan) @ Hans W

Det rör sig om fyra F-vagnar tillverkade i Hässleholm 1910; F 224 - F 227 (fd F 457-F 459, sedemera SJ Fp 157- Fp 160) samt en tillverkad i Södertälje 1905; F 235 (fd F 97, sedemera SJ Fp 168). Av dessa slutade F 227 sina dagar redan 1964, och då som Bangårdsvagn på Uppsala Ö. Övriga levde fram till 1966, varav F 224 åtminstone en tid räknades som ’Ta skyddsvagn’. Exakt vad det innebar (tillikatjänst?) vet jag inte. Ombyggnaden till ’aggregatvagnar’ ska för samtliga skett 1957. Uppgifterna kommer ur Stigs artiklar i ’Roslagsexpressen’ + mina kladdanteckningar (vad nu dessa kan vara värda!).

Vagnarna -eller snarare motorerna då!- lär f ö ha låtit för dj-t (typ) när de brutalt kallstartades inne på Uppsala Östra inför första avgången tidigt på morgonen. Men på den tiden var det ingen som klagade på järnvägen och sånt ;-) Allt enligt tbfh Sture Danneskog (detta finns också omnämnt i boken "Järnvägsminnen 10", skriven av ett par kända författare)

/ L G :-)


Hela tråden: