s.k. järnvägspolis (Historiskt material)

av Ola Almquist, Wednesday, May 27, 2015, 02:04 (3228 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ett annat slags järnvägspolitik mötte jag på ett av teoriavsnitten på min
trafikelevkurs 1967-69. Det var två man från Rikspolisstyrelsens järnvägsavdelning, som orienteringsvis deltog i vissa ämnen (inte i några prov). Båda hade gjort "konstapelåren" vid stockholmspolisen.

Deras jobb var att utreda främst godsstölder, som kunde vara organiserade. Järnvägen hade ju då stor styckegodstrafik. Dessa stölder tycks ha drabbat många större fraktförare, bl a härjade ett slag en liga vid dåvarande Bilspedition.

Det är möjligt att denna polisavdelning fanns kvar ända till 1986-87, då ju SJ
mesta styckegodstrafik (utom expressgodset) nedlades.

Givetvis gick dessa "järnvägspoliser" civila.

Jag har för mig att jag har sett en artikel om godsstölder någonstans. Kan ha varit här:
SPECIELLT DECKARARBETE FÖR ATT LÖSA TÅGSTÖLDER - MAGNUS GÖTHBERG SJ-nytt 4/65
En senare historia finns här:
STÖLDER INGET STORT PROBLEM... MEN HUR KAN EN INSLAGEN BENSINLÖS MOTORCYKEL FÖRSVINNA?? Susanne Jungmar SJ-nytt 17/83

M.v.h.
Ola


Hela tråden: