Rälshistoria (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Wednesday, May 27, 2015, 07:31 (3229 dagar sedan) @ Harald

PFNJ står alltså för Pålsboda - Finspong - Norsholms Jvg.

Detta X-långa namn kan inte ha varit i bruk många år... Vad säger banexperterna?


Frågan är om det alls var i bruk. PFJ och FNJ hade gemensam administration enligt Järnvägsdata, så det kan ju tänkas att märkningen PFNJ på rälen står för de båda banorna.

Formell status för denna förkortning är oklar. PFJ och FNJ förenades 1896-01-01
under Norra Östergötlands jvab. I 1900 års stationsförteckning redovisas dock
de båda banorna fortsatt åtskilt. I 1904 års hade man byggt ut till Örebro och
även Örebro-Pålsboda jv redovisas separat - trots att koncessionen redan 1898 hade övertagits av NÖ jvab. På tjänstetidtabellerna stod nu "Örebro-Pålsboda-Finspång-Norsholms jv". 1906 utökades banan i andra änden, "N" på böckerna stod nu förstås för Norrköping. Först 1919 ändrades detta till "Norra Östergötlands jv". Ändå redovisas banan under detta namn i 1917 års stationsförteckning. Den sägs ha börjat användas 1906 också om hela banan.

En omfattande samling tjänstetidtabeller fanns förutom på Jvm även i SJ Centralarkiv. Om de två samlingarna med tiden sammanslogs på Jvm vet jag inte.


Hela tråden: