Morabanan avklippt i Långban, sista Y-tågen.... (Bana)

av Hans B Keller, Friday, May 29, 2015, 03:14 (3254 dagar sedan) @ Kjell Aghult

När gick sista tåget på den sträckan, dvs. norr om Persberg ? Förekom någon reguljär godstrafik till Lesjöfors efter 1985 när bruket gick under ?

Godstrafiken Filipstad-Lesjöfors upphörde de facto 1986-12-01 men formellt
först 1989-10-01. Kanske i väntan på det trafikpolitiska beslutet 1988.


Någon som vet när sista genomgående tåget till Vansbro gick förresten ? Som jag förstått det så upphörde godstrafiken norr om Sågen samtidigt med persontrafiken, dvs. 1969.

Jag vet heller inget annat.

==============
"Jag vet, ty jag var där"

31 augusti 1969 var sista trafikdag för persontrafik Lesjöfors-Vansbro-Mora, och total nedläggning Sågen-Vansbro-Vika(Mora). Godstrafik med T43 gick några år kvar till Sågen, sedan bara till Oforsen och slutligen bara till Lesjöfors.

Sista södergående tåg Mora-Lesjöfors(-Kristinehamn) utgjordes av Y4973 som bestod av SJ YBo7 1147 + UFo6 2018.

Sista nordgående tåg, och sista tåg överhuvudtaget, (Kristinehamn-)Lesjöfors-Mora utgjordes av Y4972 som bestod av SJ YBo7 1205.

Åkte själv med Y4973 Sågen-Lesjöfors och "sista tåget" Lesjöfors-Vansbro. Uppslutningen av bygdens folk var väl inte speciellt stor. Alla fick plats i motorvagnarna. I Lesjöfors syntes dåvarande chefen på bruket, baron de Geer dy, med familj i det glesa folkvimlet. De åkte emellertid inte i YBo7 utan i en Volvo 164. Vädret denna sensommardag var fint med solsken, men skymningen hade bokstavligen sänkt sig över nejden och den arma järnvägen som nu påbörjade ett själatåg som ännu tycks komma att fortfara en tid.../HK


Hela tråden: