F.d. AFo2 2074 - spara!! (Fordon: vagnar)

av Svempa, Wednesday, October 29, 2008, 18:11 (5630 dagar sedan) @ Ante Svensson

Jag är ingen expert men hur fejkad blir den . Självklart blir det inte en orginal vagn . men att man skulle ha bytt ut sovinredningen mot stålrörssoffor och till 3 klass . låter inte för mig som en orimlig ombyggnad. F utrymmet blir utrustat med en lift eller en lång rampsom kan användas åt båda hållen . kanske man kan få något projekt till . ev från allmänna arvsfonden. Så länge man inte förstör vagnen exetiört så så blir den ju " k-märkt ". Självklart ska det tydligt markeras att vagnen inte är ett original utan en originell anpassning av jvms trätåg eller NBVJs ditto .
Skjut upp skrotningen ett halvår och låt några kunniga titta på detta .
Kommer dessa fram till att det är ett orimligt projekt ja då ska jag inte säga så mycket mer . men detta en möjlighet att slå 2 flugor en smäll . Få en trävagn till som exteriört är tidstrogen och få samhällets mål att få antingen JVM:s eller NBVJ:s trätåg tillgängligt för funktionshindrade utan att någon originalvagn behöver ändras. För mig som är aktiv i handikapprörelsen och ett tågfreak är detta en bra lösning. Tänk om jag kunde ta med min tjej på en ångtågresa i en tidsenlig vagn. ( hon är rullstolsburen)
Jag vet inte hur vagnens ram eller korg kondition är. därför vill jag att kunnigt follk tittar på den innan jag går vidare.
MVH Svempa


Hela tråden: