Gamla ringklockor vid vägövergångar (Signaler/säkerhet)

av Peter Estelius, Monday, June 29, 2015, 18:36 (3222 dagar sedan) @ Sune Nylén

De där klockorna ringde nog inte som ett väckarur RRRRRRRRRR,
utan som långsamt Kling- Kling - Kling eller Kling- Klang, om det nu var olika dimensioner på klockskålarna.
Vanliga, mekaniska fällbommar hade ju ett liknande system, där linhjulet var försett med klackar som lyfte klockkläppen när det gick runt.
Sådana exempel finns väl kvar ännu runt om i landet.Om inte annat så vid muséibanorna.
Dessutom är det väl självklart att klockskålarna var runda. Hur skulle man annars kunna frambringa en klang. Har någon sett en fyrkantig trumpet?:-(
:-) Sune

Hur intensivt dessa klockor "ringde" är nog svårt att veta om man inte lyckats få tag i ett ljud från dem. Den sidan jag hittade beskrivningen på innehöll inget ljud från just den vi letar efter här.

Men det står på "trafikskyltarna" att klockan/klockorna ringer. Det står inte klingar. I min värld så är bomljudet du beskriver ett klingande ljud, inte ett ringande. Ett ringande ljud har vi däremot kring de bomklockor som finns på en del stationer än idag, och där ringer de verkligen.

Dessa runda klockskålar var 36 cm i diameter enligt hemsidan, alltså rejält stora och därmed antagligen med en ton som ligger nära dagens landsvägsbomklockors klingande.

Om man tittar på hur den elektriska kretsen ser ut så ser den mer ut som ett elektriskt ringverk än ett klangverk. Det beror antagligen också på frekvensen på matande spänning och övriga delar i kläppens driv.

Eftersom det också är dubbelklockor så blir det naturligt att kläppen "pendlar" mellan klangskålarna vilket nog ger ett mer ringade än klingande ljud.

Men det är inte säkert alls att jag har rätt, det får vi veta först när vi lyckats hitta ett ljud eller en tillräckligt bra beskrivning.

Vad gäller fyrkantigheter så är det bara taket som har fyra kanter. klockor, stolpe och toppdekorationen är runda. Å jag kan mycket väl tänka mig att man tar av taket genom att skruva loss toppdekorationen.

mvh

/Peter


Hela tråden: