Gamla ringklockor vid vägövergångar (Signaler/säkerhet)

av Peter Estelius, Monday, June 29, 2015, 23:05 (3221 dagar sedan) @ Sune Nylén

Du får nog inte lägga in din egen tydning av ringning. I tidtabellsboken del A står det ibland i tilläggen att övergången har försetts med ljussignaler och ringverk.
Det innebär i praktiken att det fanns klockor som klämtade i takt med ljussignalens blinkande.
Varför jag skrev att klockorna var runda, berodde på att någon tidigare skribent skrev ungefär "Aha det fyrkantiga är bara en huv!!!!! Klockorna sitter inunder. Jag tog mig då omedelbart en funderare på om förståndet tagit semester hos skribenten. Hur skall man kunna få resonans om inte klockan är rund skulle jag gärna vilja veta. Jag har visserligen en stämgaffel A 440 ps.
när jag stämmer pianot. Men den är utformad på ett helt annat sätt.:-) Sune

Nej du har rätt, jag borde inte lägga in en egen uttydning av ringning, men det blir svårt att prata om olika typer av ljud om man inte har olika benämningar på dem. Just klockljud verkar extra besvärliga då det finns flera benämningar att använda och det gäller att använda rätt - och det är inte lätt vilket den här diskussionen med all tydlighet har visat.

Någon tidigare skribent var säkert jag som när jag inte slötittat på bilden utan verkligen studerat den såg betydligt fler detaljer än från början. Jag hade nämligen kunnat tänka mig att klockskålarna varit helt gömda under "taket" men blev varse att de faktiskt bara hade ett tak. Att klockskålarna skulle vara fyrkantiga hade jag inte ens föreställt mig - tro det eller ej.

Huruvida en klockskål skulle kunna var annat än rund vågar jag inte ge mig in på mer än att konstatera att det är den oomtvistligen vanligaste formen vare sig det handlar om en väckarklocka eller en kyrkklocka. Anledningen till det finner man nog i tillverkningen av gjutformen som antingen svarvats eller drejats fram. Skålformen medverkar också till att förstärka och koncentrera ljudet vilket man med fördel nyttjar i kyrktornen. Men du nämner själv stämgaffeln som har lite större syskon i klangstavar av olika slag och former som väl skulle kunna fungera som "klocka". nackdelen med klangstavar är ju att de tar mycket plats i en riktning och är därmed inte lika användbara som skålformade klockor.

Men nu får vi nog återgå till det ursprunget handlade om annars får man väl en blåklocka så det ringer i öronen ....

/Peter


Hela tråden: