Mjölby-Hästholmens Järnväg: Ångfinka och Da-lok (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Tuesday, June 30, 2015, 00:22 (3195 dagar sedan) @ johanmmolin

Allt verkar mycket rimligt. Några frågor bara för att reda ut det hela.

1. MHJ:s ångfinka DF 25. Här har lämnats en rad olika uppgifter om vart den tog vägen, och Kjell Friberg har tidigare ventilerat denna fråga. En mängd skrivelser utgick från Norrbys penna med olika försöka att pracka på andra fövaltningar denna vagn. Den kom att användas i ursprungigt syfte endast i två månader från 1910 till 1918, och den lilla användning den hade i övrigt var tydligen som manskapsvagn vid banarbeten.

Var har diskussionen förts? Jag hittar den inte på detta forum.

Alltnog, vid styrelsemöte 2 februari 1918 meddelas i § 1 att den 17 augusti 1917 hade man fått tillstånd att sälja den, och ’efter trägna försök’ har man nu fått ett anbud från Trafikförvaltningen Stockholm-Göteborg-Gävle [sic!] att överta vagnen för 14000 kr. Anbudet accepteras.

Troligen innehåller väl denna passus sanningen om vart vagnen tog vägen härnäst, och stämmer ju väl med Kjells förmodanden.

Enligt boken om MHJ från 1985:
25 GF FALUN 1909 1909 1918 SDJ FÅ 39/GS 213. På ett annat ställe står det SDJ FF 398. Vad är rätt? Du skrev DF 25 ovan, felskrivning?

2. Inköpt ånglok littera Da.
Här finns diverse uppgifter om att lok 259 Wassbotten skulle ha blivit MHJ nr 5, och möjligen lok 315 Dufvan skulle ha blivit lok nr 4.

Här är det uppenbarligen fel någonstans. 315 Dufvan var ett Pb-lok. Siffrorna kan ha blivit omkastade. 259 nämns inte i ovan nämnda bok, däremot 351. Det påstås ha haft namnet Linda. Källa? 342 var högsta nummer bland de namngivna SJ-loken.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: