En hittills okänd urspåring? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Hans B Keller, Tuesday, June 30, 2015, 04:33 (3213 dagar sedan)

Det hände sig vid den tiden, våren 1940, att en odalman skulle flytta sina kreatur från hagen på ena sidan järnbanan till hagen på andra sidan.

Nu bar det sig inte bättre än att korna, ty de voro mjölkkor, trodde sig finna en bättre väg genom att vid övergången av järnvägen vika av in på spåret, istället för att fortsätta rakt fram till den nya hagen.

Detta felaktiga beteende ledde till en katastrof. Åtminstone för berörda kor. En bit in på banan fanns en skärning, och där möttes de förvirrade korna av tåget från Arvika! Loket, sannolikt ett D-lok, plöjde in i koskocken varvid åtminstone en ko slungades upp mot skärningens ena sida. Därefter studsade kon som nu troligen blivit ett kadaver ned igen och hamnade under första vagnen efter loket. En G- eller F-vagn. Denna spårade ur och drog med sig ytterligare några vagnar utför banvallen då tydligen kopplet ryktes av. Resterande vagnar i tåget utgjordes av två boggiepersonvagnar, möjligen av litt Co5. De blev kvar på banan men urspårade. Ingen person kom till skada.

Enligt uppgift tystades olyckan ned, och inget skrevs i ortstidningarna. Orsaken var det spända läget vid gränsen. Det sägs att man ville undvika att det blev känt att den viktiga järnvägsförbindelsen till Charlottenberg hade avbrutits.

Detta hände den 3 juni 1940 på bansträckan mellan Ottebol och Åmotfors.

Tåget var med största sannolikhet ett sk "korridortåg". När järnvägsförbindelsen med Norge bröts efter den 9 april 1940, sköttes persontrafiken Arvika-Charlottenberg med särskilda pendeltåg som resenärer fick stiga om till i Arvika resp Charlottenberg. Tågen bestod av några personvagnar där fönstren täckts för med luckor, och där statspolis posterats på vagnarnas plattformar. Under färd fick dessa ej heller beträdas av resenärerna. Orsaken var att man inte ville att utomstående skulle kunna se de militära aktiviteter som skedde i gränsområdet mot Norge. Det kan nämnas att samtidigt infördes inreseförbud för utlänningar till Värmland. Vid ankomst österifrån till Degerfors skulle dessa avvisas samt registreras och anmälas till Socialstyrelsen, som dåförtiden skötte utlänningsärenden.

Mer kända torde de "korridortåg" vara som i Finland passerade den Sovjetiska enklaven Porkkala väster om Helsingfors på stambanan till Åbo. Dessa tåg gick under benämningen "Porkkalatunneln", eftersom vagnarna liksom i Sverige hade täckta fönster. Trots att sträckan genom enklaven inte var så lång användes sovjetiska lok till att dra tågen. Arrangemanget varade från 1944 och till efter Stalins död, då Porkkala återlämnades till Finland.

Nåväl, frågan är nu om urspåringen den 3 juni 1940 har avsatt några spår i dåtida handlingar? Tex SJ Drifttjänststatistik för 1940? Någon som kan kolla den?

Information om olyckan kommer från en peson som är född 1932 och således var 8 år vid händelsen. Hans far skall ha varit med vid uppröjningen./HK


Hela tråden: