En hittills okänd urspåring? (Arkiv/forskning/litteratur)

av Kjell Aghult, Tuesday, June 30, 2015, 05:43 (3222 dagar sedan) @ Hans B Keller

Det hände sig vid den tiden, våren 1940, att en odalman skulle flytta sina kreatur från hagen på ena sidan järnbanan till hagen på andra sidan.

Nu bar det sig inte bättre än att korna, ty de voro mjölkkor, trodde sig finna en bättre väg genom att vid övergången av järnvägen vika av in på spåret, istället för att fortsätta rakt fram till den nya hagen.

Detta felaktiga beteende ledde till en katastrof. Åtminstone för berörda kor. En bit in på banan fanns en skärning, och där möttes de förvirrade korna av tåget från Arvika! Loket, sannolikt ett D-lok, plöjde in i koskocken varvid åtminstone en ko slungades upp mot skärningens ena sida. Därefter studsade kon som nu troligen blivit ett kadaver ned igen och hamnade under första vagnen efter loket. En G- eller F-vagn. Denna spårade ur och drog med sig ytterligare några vagnar utför banvallen då tydligen kopplet ryktes av. Resterande vagnar i tåget utgjordes av två boggiepersonvagnar, möjligen av litt Co5. De blev kvar på banan men urspårade. Ingen person kom till skada.

Enligt uppgift tystades olyckan ned, och inget skrevs i ortstidningarna. Orsaken var det spända läget vid gränsen. Det sägs att man ville undvika att det blev känt att den viktiga järnvägsförbindelsen till Charlottenberg hade avbrutits.

......


Detta hände den 3 juni 1940 på bansträckan mellan Ottebol och Åmotfors.
......
Nåväl, frågan är nu om urspåringen den 3 juni 1940 har avsatt några spår i dåtida handlingar? Tex SJ Drifttjänststatistik för 1940? Någon som kan kolla den?

Olyckan relateras i "Säkerhetstjänsten 1940" och inträffade 11 juni för tåg 1422 Ottebol - Åmotfors. Två kor var inblandade och förloppet var det angivna. Fem vagnar spårade ur men loket och sista vagnen stod kvar på spåret. Ingen människa skadades (Men förstås berörda vagnar). Spåret revs upp ca 80 m, där räler och sliprar måste bytas. Ändå klart för trafik på eftermiddagen.


Hela tråden: