Uppdaterat om Krokodilens transporter (Järnvägsmuseet informerar)

av HP, Sunday, July 26, 2015, 22:39 (3195 dagar sedan)

Här kommer lite nyheter om Krokodilens transporter.

Det har varit en rafflande final inför semestern med Krokodilen. I mars var allt planerat och klart med tågfärjan Rostock-Trelleborg, men plötsligt visade det sig att Trelleborgsbanan var avstängd för banarbeten 10 veckor. Att vi inte upptäckte det innan kan tyckas naivt, men när vi beställde alla tåg förra året så började detaljplaneringen med Stockholm-Gävle, andra tåg den skulle gå i, transporten Ängelholm-Gävle och till sist var det anslutningen från Trelleborg som det var dags för - och det var då det upptäcktes.

Nya planer, kunde det danska Jernbanemuseet hjälpa oss med en transport genom Danmark? Det ville de gärna, men problemet var att de (DSB museumstog) inte hade något tillstånd för stunden, men hade sökt om ett nytt som Dansk Jernbanemuseum (DJM). Planeringen påbörjades ändå med gott hopp om att det skulle dyka upp snart. Våren gick och inget tillstånd kom. Det visade sig för några veckor sedan att ansökningsprocessen för att få Krokodilen godkänd på danska spår ej heller kunde startas förrän de hade sitt tillstånd, och det var ju en rejäl osäkerhetsfaktor. Till det kom det problem med liggvagnar i tunnlar kombinerat med resande (nödbromsöverbryggning som behöver vara av samma system vagnar-lok), Öresundsbron som är en egen infrastrukturförvaltare, dragkraft över bron som var godkänd av alla (Mz 1401 var planerad) i Sverige och Norge, dispens för diesellok i tunneln Öresund, dispens för att Mz 1401 inte har svensk ATC på dansk sträcka på Öresund, med mera, med mera. Viljan att lösa detta från Dansk Jernbanemuseum sida har dock hela tiden varit mycket hög och var mycket nära en lösning.

Problemen hopade sig och tiden började rinna ut för att bestämma oss. Vi började som alternativ undersöka om vi istället kunde åka via Polen och färjan Swinoujscie-Ystad. En snabb omplanering drog igång och tills nyligen har vi jobbat på två fronter med hur vi ska åka.

Efter noggranna överväganden i samråd med vår partner SBB Historic så blev det alternativet via Polen som vi går vidare med. Det innebär att det tyska företaget Railadventure som ska dra tåget genom Tyskland, även ser till att fordonen blir godkända i Polen och kommer till hamnen där. Tåget kommer att ankomma till Ystad den 4/9 och transporteras till Ängelholm natt mot 5/9. Det kommer sedan att åka till Ystad natt mot 18/8 och lastas på färjan söderut den dagen.

Tycker du att det här med Krokodilen är en rolig idé? Det bästa du kan göra för att hjälpa oss är att köpa biljetter till tågen och åka med, så att vi får inkomster för att kunna genomföra detta. Inkomster för transporterna genom Sverige och på arrangemanget i Gävle 12-13/9 går till detta.

Mer information om resor och bokning finns här

Kom också ihåg att man kan åka med tåget hela vägen från Schweiz och åter. Resan norrut är fullbokad nu, men det finns gott om biljetter för hemresan Gävle-Olten.Info om denna resa finns här

Varmt välkommen!

Henrik Reuterdahl, Sveriges Järnvägsmuseum


Hela tråden: