25 år har gått ... (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Monday, July 27, 2015, 09:19 (3167 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Ja visst är det Väderstad, den 27 maj 1990 som enligt Järnvägsdata var lika med nedläggningsdagen för Mjölby-Väderstad. När sista tåget verkligen gick vet jag inte. Spårläget var väl inte det bästa på slutet, jag vill minnas att rälsbussarna fick gå med högst 20.

Faktiskt lägre ändå! Enligt linjeboken sänktes sth 40 > 15 redan 1976-03-01.

Tilläggas kan att Mjölby-Ödeshög tycks ha varit den första "vut-banan" (Dagens
system S). De första kända planeringsanvisningarna för sådana är från början
av 1962 och driftformen för Mjölby-Ödeshög ändrades fr o m tågplaneskiftet
27 maj.

Som godsbana hade sträckan bara tågparet 7401-7402 M-L (Femdagarsveckan låg än
några år bort). För dessa utväxlades pliktskyldigast tåganmälan Mjölby-
Väderstad-Hästholmen-Ödeshög. Säkert bara en bråkdel av dagens arbetstid för
berörda. Men ändå ett helt överdimensionerat system. Andra, kortare godsbanor
trafikerades ofta med växlingsrörelser. Till 1959 fanns också formen "bispår". En ganska vid term som betydde "trafik enligt särskilda bestämmelser".

Med kommande politisk inriktning på busstrafik på landsbygden kunde antalet lokala godsbanor väntas öka. Det behövdes enhetliga regler.

"Vut-banans" främsta kännemärke var att bara EN tkl (och inget fjb-system)
fanns. Denne kunde - som alla - någon gång göra fel. Sth (högst 40) väntades
då i vart fall mildra konsekvenserna. Hastighetsvärdet var alltså primärt inte
bantekniskt satt, även om spårunderhållet anpassades.


Hela tråden: