Blixten slår aldrig ner (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Wednesday, July 29, 2015, 08:50 (3188 dagar sedan)

två gånger på samma ställe, är ett gammalt talesätt. Säg inte det. När jag bläddrade framåt i kopieboken, så upptäckte jag en liknande händelse bara några dagar innan. Framåt ja! Det är inte felskrivet. Jag har sedan länge upptäckt att tjocka böcker börjar man i med friskt mod och bläddrar bakåt. När man hunnit till lite mer än hälften avtar snabbt intresset.
Jag har därför börjat bakifrån och gått framåt. På det sättet blir alla 500 sidorna lästa.
Nu till berättelsen.

Till Herr Trafikdirektören! (Brorsan kanske inte var tjänst, därav Herr)
Göteborg.

Med gårdagens nr: 1, uti den ena af kupéerna i postvagnen, ankom en sinnessjuk qvinna jemte vårdarinna, hvilka innehade 1 enkel och 1 tur- och retur biljett, 3dje klass, Ånimskog-Malmö.
Då stationen inte kunde medgifva resans fortsättande på samma vilkor blef istället en sjukvagn inkopplad sist i Westkustbanans tåg Nr;1 samma dag och ställd direkt till Malmö samt biljett å densamma , med utgiften separat utskriven och betald i vanlig ordning härifrån utfärdad.
Den enkla 3 dje klass biljetten som från början var avsedd för den sinnesjuka qvartogs, hvaremot returbiljetten behölls av vårdarinnan för att användas vid returresan, enär hon saknade medel att lösa ny biljett. Den qvartagna biljetten bifogas denna skrifvelse, och får stationen vördsamt anhålla om godtgörelse med kr. 89,40
Bs Göteborg den 21 januari 1895
N V Simonsson
Stationsinspektor

Detta styrker också mitt tidigare påstående att sådana transporter skulle företagas i sjukvagn. Förmodligen skulle järnvägen ställa krav på Fattigvården i Ånimskog för gottgörelse på beloppet. Vilken nog vore som att försöka krama blod ur en sten
:-) Sune


Hela tråden: