Alco Diesellok (Järnväg allmänt)

av WS, Wednesday, July 29, 2015, 15:04 (3193 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

ALCO har alltid gett svarta avgaser, som från ånglok. Det finns gott om foton på exempelvis Santa Fe´s PA1:or med enorma moln av svarta avgaser. Varför det är så har väl med turbon att göra, tror jag.
Likaså låter dom "alltid" så också. Jag har aldrig hört en ALCO i verkligheten men jag har en LP med bland annat ALCO-lok.
Så de indiska ALCO-loken är precis som ALCO brukar vara, enligt min mening.
Beträffande sikten längs långa huven är den som den brukar vara på amerikanska huvlok. Det är likadant på järnvägsmuseets T42.
Berra

Instämmer här. Alco konstruerade en 4-takts Diesel som har den egenheten
att den ryker kraftigt vid vissa varvtal/arbetsområden. Det har inte med
ålder och slitage att göra på dessa motorer, de var så även när de va nya.

Om vi jämför med EMD 567 2-taktsdiesel från samma tidsperiod så ryker de
betydligt mindre och har det "rätta" goa ljudet (enligt mej och många andra).
EMD 567 och efterföljaren 645 är båda av 2-taktskonstruktion och anses vara
mycket driftsäkra motorer med lång hållbarhet. Problemet i modern tid har
varit att det är svårt att få till en bra avgasrening på en 2-takts diesel. /WS/


Hela tråden: