Alco Diesellok (Järnväg allmänt)

av Dag Bonnedal, Wednesday, July 29, 2015, 15:25 (3166 dagar sedan) @ WS


Instämmer här. Alco konstruerade en 4-takts Diesel som har den egenheten
att den ryker kraftigt vid vissa varvtal/arbetsområden. Det har inte med
ålder och slitage att göra på dessa motorer, de var så även när de va nya.

Om vi jämför med EMD 567 2-taktsdiesel från samma tidsperiod så ryker de
betydligt mindre och har det "rätta" goa ljudet (enligt mej och många andra).
EMD 567 och efterföljaren 645 är båda av 2-taktskonstruktion och anses vara
mycket driftsäkra motorer med lång hållbarhet. Problemet i modern tid har
varit att det är svårt att få till en bra avgasrening på en 2-takts diesel. /WS/

Men detta har väl inte främst med 2- eller 4-takt att göra.
Som nämndes i annat inlägg så har Alcon turbo och den tar tid att varva upp och få fullt laddtryck, då ryker det.
Medan EMD hade Roothkompressor som alltid ger ungefär konstant laddtryck eftersom den drivs direkt från vevaxeln.

Dag B


Hela tråden: