Gotlandstågets Tomtetåg har gått - det blev en publiksuccé - ursp. (Järnvägs- och Museiföreningar)

av J. O. Andersson, Sunday, December 30, 2007, 20:10 (5933 dagar sedan) @ Kurt Möller

- Sådana kan uppstå om ex.vis hjulringar har ganska skarpt vinklade kanter utåt, SAMTIDIGT som en växel har lite bristfälligt understöd av ena el båda tungorna, nära stödrälerna. Obs att ursp. då kan inträffa i MEDVÄXEL, alltså därför att tungan trycks ner, nedanför stödrälen, och den skarpa vinkeln på hjulringskanten inte riktigt klarar av att "krypa över" på stödrälen!! Vi har råkat ut för detta ett par ggr i Mariefred.

Hjulsvarvning ska alltid inkludera att en bra 45-gradersfas tas bort ur ytterkanterna...!

Så länge man har en korrekt konisk hjulprofil som inte är allt för sliten behövs normalt sett ingen sådan kant för att underlätta klättring. Man brukar dock svarva en liten 45-graderskant ändå för att motverka de negativa effekterna av utvalsning och därmed kunna öka hjulsvarvningsintervallen något.

Tipset är dock högst relevant om man har en hjulstandard med flackare kona än normalt, eller till och med cylindrisk löpbana, alternativt om man har hög toleransivå för kraftigt nedsliten hjulprofil!

I det aktuella fallet rörde det sig för övrigt om en motväxel.


Hela tråden: