Järnvägen och tågrån (Järnväg allmänt)

av Ante Svensson, Tuesday, February 05, 2008, 00:17 (5897 dagar sedan) @ Christer Andersson

Då menar du att alla fristående organisationer och anläggningar som jobbar med medeltid eller för all vikingatid är understödda av stat och kommun och "finkultur"? Intressant... Men det finns massor av bevis på motsatsen, inte minst här på Gotland. Det råkar ju vara så att historieintresset är massivt ute i stugorna men det har i viss mån gått modernare museer som museibanor förbi. Det gör att det finns mängder av verksamheter som minsann inte är statliga eller kommunala som handlar om historia. Allt från lajvsällskap till stora vikingabyar. Det som driver dessa människor är nog en minst lika stark entusiasm som i vår värld men jag tror att de mer än vi håller på vad de tror är korrekt. Inga horn på vikingarnas hjälmar med andra ord. Det finns en stark kommersialism där, javisst, men samtidigt vet jag många som håller på med den typen av verksamhet som kämpar hårt med att bli ännu mer autentiska och ha rätt hjälm till riddarrustningen trots att ingen ser skillnaden. Och javisst, helt utan bidrag. Sen kan man ju fundera över varför järnvägar inte skulle vara "finkultur"? Kan det vara så att vi museibanenissar är dåliga att koppla vår verksamhet till högskolor, akademisk verksamhet, bevarandemetoder och annat som faktiskt kan vara en inkörsport till de fina salongerna? Bara en tanke...

Du har rätt i att man måste tänka nytt och våga satsa på saker som ger högre intäkter. Det jag vänder mig emot är att du gör kopplingen mellan historisk korrekthet och lågt intresse utifrån. I trafiken i Dalhem är en av de vanligaste kommentarerna bland de "oinsatta" besökarna att de fick en större upplevelse än förväntat just för att miljön var så korrekt, i alla fall i deras ögon. Ett tågöverfall mellan Munkebos och Eken hade varit förödande för dessa besökare. Eller ett hoppslott bakon godsmagasinet. Om illusionen funkar så blir besökarna nöjda och det ger många ambassadörer utåt vilket kan ge fler nöjda besökare. Men återigen; tar vi verkligen betalt som vi borde? Är vår marknadsföring så bra som den kunde vara? Ger vi besökaren rätt upplevelse på platsen? Är inte dessa frågor de första man bör titta på innan man slänger in annat som i mina ögon verkar vara en blandning av att tappa fokus och gripas av panik...

Låt oss vända på perspektivet: Vem är besökaren? Är han/hon född igår? Knappast. Den som åker till Gotland känner igen en turistfälla när han/hon ser den. Det finns åtskilliga och många känner att de går på en och annan nit på semestern. Därför är det viktigt att kunna erbjuda något annat, något som inte känns tingel-tangligt, billigt utan kan ge en känsla av något genuint. Plus att vi själva väl ändå vill att våra tåg och stationer ska se någorlunda vettiga ut och ha något att göra med de banor de en gång gick på. Om vi lyckas får väl andra bedöma men jag vet att om vi skulle börja konstruera "attraktioner" så skulle vi förlora minst lika många besökare som vi skulle vinna nya. Vad det handlar om är att stärka besöksmålet. Det är att tillföra verksamheter som ger anläggningen större attraktivitet utan att paja det som redan finns. I vårt fall handlar det om dressiner trots banans ringa längd men även om bra fika osv.

Något jag noterar när jag läser dina inlägg är att du ger intryck av att från fotöljen tala om att något måste göras. Precis som i Vadstena-tråden är du väldigt vag om vad detta skulle vara bara att det inte är bra nu. Jag kan säga att de flesta föreningar vet vad som gäller. Hur det kommer att gå framöver går väl inte att säga men jag tror att vi kommer att få se en hel del nya lösningar framöver.


Hela tråden: