Krokodilproblem (Järnvägsmuseet informerar)

av Rolf Sten ⌂, Thursday, September 03, 2015, 15:58 (3130 dagar sedan)

Krokodilproblem
Vi fick igår kväll veta att Krokodilen har drabbats av problem med ett ursmält storlager (se fakta längre ned) i Berlinområdet. Loket lämnades igår och med hjälp av personal från ångloksverkstaden i Meiningen så gör nu SBB Historic allt för att loket ska bli reparerat på verkstad i Berlin.
Övriga tåget med vagnar och resenärer fortsatte och tåget kommer till Sverige som planerat imorgon fredag.
Det som händer nu är följande:
•’ Krokodilen kommer inte att vara med sträckan Ystad-Ängelholm-Herrljunga-Gävle. Detta tåg kommer dock ändå att gå som planerat och istället för Krokodil blir det elloket Du 109 med träkorg från museiföreningen Östra Skånes Järnvägar som får gå först Ängelholm-Laholm och Varberg-Herrljunga samt på någon del av sträckan Hallsberg-Gävle också. Tåget kommer att gå enligt tidtabell till Örebro, men sedan kommer det ev att snabbas upp lite. Den tid som blir över i Gävle kommer att användas till ett besök i museets fordonsmagasin för de som är resenärer.

•’ De resenärer som har bokat hela eller del av sträckan Ängelholm-Herrljunga-Gävle kommer idag att kontaktas med e-post och få ett erbjudande att få hela biljetten återbetald om man väljer att inte åka med tåget. Om man ändå vill åka med och har förbokat är man välkommen som planerat. Om man inte har förbokat och vill köpa en sträckbiljett på tåget så går det också bra på sträckan Ängelholm-Örebro, men sedan kommer vi troligen att köra före tidtabellen.

•’ Visningen och guidningen av Krokodilloket i Ängelholm på lördag 5/9 är inställd. Även dessa personer kommer att kontaktas via e-post och erbjuds att få pengarna tillbaka eller avvakta och erbjudas en ny visning av loket den 18/9 i Ängelholm.

•’ På vår facebook och på några forum på nätet (Postvagnen och Järnvägshistoriskt forum) har vi berättat om en tur som var tänkt att gå med Krokodilen över Hallandsåsen på lördag 5/9 mellan 16.22 och 18.32. Detta tåg kommer att gå, men dras istället av Du 109.

•’ Vi arbetar nu alla mycket hårt på att Krokodilen ska repareras och målet är att den ska komma till Ystad några dagar senare, och i eget tåg bogseras till Gävle, så att den kan vara med till helgen 12-13/9. Denna transport blir ett tåg som man kan titta på, men inte åka med. När vi vet mer om detta kommer vi att berätta det på vår facebook samt på Postvagnen och Järnvägshistoriskt forum. Vi och SBB Historic är helt överens om att loket SKA komma till Sverige.

Naturligtvis tycker vi detta är mycket tråkigt och vi beklagar verkligen detta. Det har för oss varit ett mycket hårt jobb att få Krokodilen hit. Men när man jobbar med gamla lok, i detta fall en 89 år gammal dam som ska åka 200 mil till Gävle, så kan saker gå sönder hur väl man än underhåller och förbereder sig.
Ett glidlager använts som lagring till hjulaxlar och maskindelar på äldre lok. Det är ett gjutet lager i vitmetall (s.k. babbitz) som sedan svarvas och skavs in mot den yta som ska rotera). Ett sådant lager är inte bara att byta ut, utan det måste gjutas och bearbetas, ofta på plats. På ett ellok som Krokodilen så är alla hjulaxlar lagrade med stora glidlager i lokets ramverk, och detta sitter då under loket, innanför hjulen. För att komma åt det måste antingen loket lyftas, och det är inte så enkelt med ett så stort lok, som dessutom är ledat, eller så måste hjulaxeln sänkas ned i en s.k. sänkgrav. Innan dess måste koppelstänger och maskindelar samt ev fjädring plockas bort. Det är alltså ett jobb som kräver verkstadsplats med rätt utrustning, kunskap om lagergjutning och inskavning, samt tid, troligen 1-2 dygn och på det en provkörning.


Hela tråden: