Nattväntrum (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Saturday, September 05, 2015, 07:32 (3149 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Inte att förglömma de otaliga stationer, som hade nattväntrum, och som också angavs i SK.
1949 upplyser om att sådana fanns i Alvesta ,Falköping,Hallsberg, Kilafors,
Kristinehamn, Laxå, Ljusdal,Mjölby,Norsholm, Nässjö,Skövde, Stenstorp, Storvik och Varberg, och kostade 1,50 för en övernattning. Förutsättningen var att man kommit sent och skulle fortsätta med tåg vidare mitt i natten eller tidigt på morgonen och hotellrum passade dåligt.
( Kilafors,Norsholm och Stenstorp måste vara ICKE platser, då jag får en röd streck under orden:-D )
Sådana kunde man beställa plats i, högst 8 dagar i förväg på SJ stationer och resebyråer.
För att inte tala om alla bärare som fanns. 1949 fanns det på 67 platser.
På en del var det hotellvaktmästare som kom ner och hjälpte till.
Det kunde också beställas genom att tillskriva Bäraren Stationsinspektorsexpeditionen och så stationens namn.
På tal om nattväntrum så har jag ett minne från Sundsvall. Jag hade strövat runt och plåtat allt, som jag tyckte sevärt. Detta var kring 1958/59.
Då jag skulle fortsätta mot Långsele på morgonen, kurade jag ihop mig på en bänk, och blev väckt av en man som sade Nu får du gå ut för vi skall stänga och städa. När jag huttrande kom ut dök det upp en typ, som sa´ Du var fan skall vi kvarta nu?
Men han som städade förbarmade sig över mig, och sedan jag visat min biljett, släppte han in mig, så jag fick "kvarta " på en av bänkarna i väntsalen, och vaknade huttrande, av sorlet från en massa människor, vid sjutiden. Ja, det var ett litet minne från ett högst provisoriskt nattväntrum. :-) Sune


Hela tråden: