Bixtsnabb rundgång! (Tidtabeller)

av Sune Nylén, Sunday, September 20, 2015, 10:08 (3113 dagar sedan) @ Hans B Keller

Enligt SK maj 1940 tab 38 och 38b gjordes det blixtsnabba rundgångar(?) med tågen P 1660 och P 1659 Kristinehamn-Nyhyttan-Filipstads Ö-Persberg och tvärtom.

P 1660 avg Khn 8.15, ank Nyhyttan 9.38, byte färdriktning och avg 9.39, ank Filipstads Ö 9.47, byte färdriktning och avg 9.52, ank Nyhyttan 10.00 och avg 10.01, ank Persberg 10.07. Gick man back Nyhyttan-Filpstads Ö?

P 1659 avg Persberg 14.24, ank Nyhyttan 14.30 och avg 14.31, ank Filipstads Ö 14.39, byte färdriktning och avg 14.42, ank Nyhyttan 14.50, byte färdriktning och avg 14.51, ank Khn 16.00. Gick man back Filipstads Ö-Nyhyttan?

Tågen var som sagt loktåg med sannolikt J-lok som dragare.

Var det en backgång i vardera riktningen så påminner förfarandet om vad som skedde på Hallanda-Kättilsbyn (ÅmÅJ) och Göringen-Dalfors (DHdJ). På dessa korta bibanor fick ju också vissa tåg på "huvudlinjen" göra en avstickare med backning endera vägen. Finns det fler exempel på detta? Hur skedde backningen säkerhetsmässigt? Signalman på första vagnen vid backning?/HK

Tidtabellsboken 1942 ger besked Skjutes av loket Flö-Nhn och vice versa.
Grh 35 Sth 40 Lok J P2 Brtal 58 Vikt 100 t. :-) Sune


Hela tråden: