Bixtsnabb rundgång! (Tidtabeller)

av Sven Bårström, Sunday, September 20, 2015, 17:47 (3140 dagar sedan) @ Sune Nylén

I föregående inlägg frågades efter fler exempel på backgående loktåg.

Mitt exempel kommer från Borås, där man använde sig av detta trafikeringssätt under en kort period under något av 50-åren (jag minns inte vilket år och jag har ingen dokumentation som stöder mitt minne). Det gällde tågparet 854-855 Borås - Fristad (13 km) och åter. Normalt bestod detta tågpar av motorvagnar X0a7/X0a3. Men en tid ersattes det av loktåg bestående av en F och fyra C3/B3-vagnar. 854 drogs då av ånglok litt E9 och hela ekipaget backades tillbaka till Borås i 855. Tidtabellstiden 22 min torde ha överskridits något, men inte särskilt mycket. Om man skulle ha gått runt med loket i Fristad (det hade man i och för sig hunnit med under det ganska långa uppehållet), skulle loket ändå ha fått gå med tendern före, vilket skulle begränsa sth till 45 km/h. Jag känner inte till hastighetsvillkoren för det backande tåget - kanske sth 40(?).
Skälet att jag minns detta är att jag ganska ofta reste med 854 ut till sommarstället, och jag såg också 855 när det backade förbi stugan, som låg alldeles intill banan.
Sven B


Hela tråden: