Intressanta hembyggen (Järnväg allmänt)

av Ola Almquist, Saturday, October 10, 2015, 20:55 (3114 dagar sedan) @ janis08

Lokets historia ser ut så här. Byggt omkring 1910 av Vara Gjuteri & Mek. Verkstad (Warrant) för en okänd mosse i Jönköpingstrakten. Loket hade fotogenmotor. Cirka 1925 sålt AB Sjötofta Tråddrageri och 1933 ombyggt till kontaktledningslok med Asea likströmsmotor. 1966 avställt. Fem år senare hamnade loket hos Föreningen Järnhästen i Brösarp men redan 1975 flyttades det till ett privat museum i Äsperöd (Skåne). 1991 sålt/skänkt privatperson i Sövde (också i Skåne). Till slut lämnade det landskapet och 2006 tog Vagnshistoriska museet i Fristad hand om det. Loket kan inte betraktas som ett hemmabygge, ty Vara Gjuteri & M.V. byggde ett 60-tal motorlok med början redan 1906, samtliga smalspåriga. Vid ombyggnaden 1933 till ellok fick loket ett "lådliknande" utseende.

Bra. Kan du reda ut historien om Haghultsloken också? Det fanns flera varav två(?) var baserade på Warrantlok. Se även filmen som det länkas till ovan.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: