Svenska diesellok (Järnväg allmänt)

av Jakob E, Saturday, October 10, 2015, 21:56 (3120 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jo, det där att det är en avsevärd skillnad i driften för en lokdiesel jämfört med en fartygsdito är rätt klart. Dock känns det som en bogserbåt eller "supply vessel" kräver snabba omställningar i effektuttag.

Vad jag mest funderade på var varför inte NOHAB då anpassade sina motorer på lämpligt sätt för järnvägsdrift. Var det så att man försökte utan framgång och kom fram till att det var lättare att köpa in ett "färdigt paket" ? Det måste ju ha svidit i stoltheten på dieselverkstaden där när EMD-loken rullade ut i stora antal... Jämfört med serier för bogserbåtar och andra speciella marina- och stationära ändamål så torde ju serierna för lok ändå förefallit skapligt stora kan man ju tycka...

Med tanke på hur Sverige utmärkt sig under året med sin neutralitetstanke och "strategiska värden" att man bör och skall utveckla allt på egen hand så tycker man att det varit rimligt med att se en T43 och T44 utrustade med NOHAB-motor, ASEA elsystem och Atlas kompressorer. Nu blev det ju ingendera, åtminstone inte i början.


Hela tråden: