Beredskapslok i svunna dagar (Fordon: lok)

av Conny Sernfalk, Sunday, October 11, 2015, 19:11 (3119 dagar sedan) @ Morshyttan

När jag sitter och försöker läsa av tiden svårt angripna dagböcker från farfar dyker det upp ett uttryck som först känns helt naturligt, men efter en stund börjar bryderierna :-| .

Det gäller perioden 1928-1935 och avser dels "lokomotiv i beredskap" respektive det för oss välkända "beredskapslok" :-) .

Men kan benämningen ha haft en annan innebörd för mer än 80 år sedan :-| ;-) !?

Så lyder kort och gott denna fråga, om någon eller några har stött på problemet eller har en uppfattning i innebörden mottages detta med tacksamhet :-) ;-) .

(Som sagt det rör sig om blå-kopior och stora delar är oläsligt med blotta ögat, men genom en maskin vi har på jobbet går det att filtrera fram den texten. Jag hoppas i en framtid presentera lite av hans materiel från Ånge, Dorotea, Sorsele m.fl om intresse finns, finns det inte så gör jag det förmodligen ändå :-) ;-) :-D :-D :-D . )

I början av 1930 talet beslutades att elektrifierade linjer skulle ha en beredskap att kunna framföra ångdrivna tåg. Från i mitten av 1930 talet påbörjades upprustning av avställda ånglok och som bekostades av militärbyrån för detta ändamål. Även om upprustade lok ibland benämndes som beredskapslok kom dessa i regel att driftsättas som driftlok efter upprustning.


Hela tråden: