Svenska diesellok (Järnväg allmänt)

av s svensson, Sunday, October 11, 2015, 19:31 (3111 dagar sedan) @ Ola Almquist

En kort genomläsning av ämnet. Någon frågar om det är skillnad emellan drivmotor för stationärt bruk och för bruk i lok och båtar.
Svaret på detta är ett stort JA.
En motor för bruk i lok måste tåla vibrationer,fukt,dåligt klimat. En stationär motor arbetar i ett uppvärmt rum utan vibrationer och har alltså mycket bättre miljö.
Det borde gå att anpassa en motor till "dålig miljö". Detta görs genom att prova och tänka igenom vad som behövs och kan gå sönder. Att Nohab använde sig av andra företags motorer kan helt enkelt bero på att de egna inte var anpassade till lokdrift. Däremot kanske det skulle gått att göra detta om man tillverkat ett större antal motorer. Kanske är det så att seriestorleken för lokdrift var för liten. Dessutom kanske det är så att huvudmotor-generator-drivmotorer samverkar. Alltså det man normalt brukar kalla drivlina. Byte av drivmotorer mot Asea i några fall innebar att sätta in motorer som inte var utprovade.


Hela tråden: