Sista tågen till Tretjärn (Järnväg allmänt)

av Stefan Skoglund, Monday, October 12, 2015, 01:58 (3091 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Under några veckor i november och december 1974 trafikerades, mig veterligen, för sista gången sträckan Vansbro - Tretjärn på Inlandsbanan.
Enligt samtida notiser i Tågnytt var det en Z67 med 5-10 tankvagnar som nyttjades för att "fylla en cistern" som det står.
Detta utspelades alltså för drygt 40 år sedan, men vet någon vad det var för anläggning i Tretjärn som utnyttjade Inlandsbanan i mitten på 70-talet?
Fanns det spåranslutning? Idag ter sig Tretjärn som en synnerligen enslig plats.

/Mattias


Jag vet ingenting om Tretjärn, men skulle kunna spekulera i att någon flygflottilj hade en sidobas i trakterna. Det fanns rätt många sådana spridda över landet 1973. De flesta försökte försvarsmakten hålla hemliga. Fast bemanning på ett sådan bas var ett befäl och några värnpliktiga som hade tillsyn över anläggningen och röjde snö etc. Vid krigsförbandsövningat kunde 1000 man (eller mera) flygvapen- och armêpersonal tjänstgöra på och kring en sådan bas.

Enda bekymret med en sådan bas är att flygbränslet åldras, framför allt så pass mycket så att man inte vill tanka flygplan med det om det är (vad kan jag tänka mig) 1 år gammalt.
Ett sådant lager är man alltså tvungen att ha ganska så bra rotation på.

IOFS när jag tänker efter :
Karlsborg hade en speciell panna i värmecentralen som var avsedd för att bränna ett eländigt flygbränsle. Hur länge räckte förråden? 5-8 år ?


Hela tråden: