L8p (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Jansson, Monday, October 12, 2015, 11:46 (3117 dagar sedan) @ Anders Sandgren

En notering kan ju vara att loket 1/1-45 har vedeldning och turbolelektrisk belysning, Loket har batteribelysning 1/1-44 och är ej vedeldat 1/1 43, m.a.o blir det vedeldat under 1943 och får turbolelektrisk belysning under 1944 (ingen notering i Väsentliga förändringar vad jag kan se).
Vedeldningen kvarstår t.o.m 1951 (borta 1/1-52).

Dateringen på [link=http://www.historiskt.nu/smalsp/kbj/kbj_fakta.html]historiskt.nu[/link] synes därför vara fel, den torde vara tidigast någon gång 1951 då loket där är koleldat och har turboelektrisk belysning.
På den här aktuella bilden har loket vedeldning och turboelektrisk belysning varför tidpunkten borde vara någon gång 1944-någon gång 1951. Loket tillhörde hela tiden VID.

Loket verkar ha fått tillbaka sin ursprungliga sotskåpslucka och mindre askränna när loket blev koleldat. Den lucka som syns på bilden ser mer ut som den typ som Henschelloken hade.

Turboelektrisk belysning monterad 1944-11 vid KVAB.

Det finns bilder som visar loket år 1948 respektive 1949. Det hade då inte vedskorsten.

Jag har inte hittat några noteringar om att loket varit utlånat från VID 27ms till IID 36/5 ms (västra smalspårsnätet) eller IID 5/33 ms (Lelångenbanan).


Hela tråden: