HSJ och SRJ frågetecken (Fordon: lok)

av Lars-Erik Larsson, Monday, October 12, 2015, 17:51 (3090 dagar sedan) @ Ola Almquist

5 "GULDKROKEN", 1B0T, Nohab 205 1884, (Guldkroken är en vackrare benämning på staden Hjo), 1914 ombyggt från ram- till sidotankar, en källa säger att loket skulle sålts 1938 till Övertorps kalkbruk, men det finns inga uppgifter om detta i brukets efterlämnade papper, i HSJ papper anges loket ’sålt till HSB’ vad nu det kan vara, skrotat

"HSB" skulle kunna stå för Handelsbanken, HSB industrier i Landsbro eller rent av Hjo Skrot Bolag.

Jag tänkte också på Landsbro. Det finns en möjlighet till. Kan loket, eller delar av det, använts (stationärt) av Hjo Stenstorps Järnvägs Biltrafik AB eller möjligen bokföringsmässigt överförts dit?

EDIT: På HSJ-sidan står det att loket såldes 1928. Det var sju år innan Biltrafikbolaget bildades. När startades verksamheten i Landsbro? Får kolla NOHAB-arkivet igen.

M.v.h.
Ola

År 1923 återstartades familjeföretaget som "Landsbro Trävaruaktiebolag" efter att ha varit nerlagt i ett par år. Den ursprungliga sågen hade startats redan 1896 av samma familj. År 1936 sålde familjen företaget till HSB som namnändrade det till HSB Boro. Allt enligt Wikipedia.
Jag bor själv på somrarna i ett fritidshus från HSB Boro Landsbro som mina föräldrar lät bygga 1945. Därav intresse även för "Boro".


Hela tråden: