Svenska diesellok (Järnväg allmänt)

av L-G Hamberg, Tuesday, October 13, 2015, 00:50 (3117 dagar sedan) @ BD

SJ beställde senare och fick levererade 50 st. dieselhydrauliska växellok litt. V3 från Maschinenfabrik Esslingen. Av det framlagda dokumentet från mitten av år 1950 framgår att en offert från Tyskland på växellok med hydraulisk kraftöverföring förelåg och att lok av sådan typ skulle studeras närmare på plats samt att redogörelse skulle lämnas om detta.

Man kan då fråga sig vilken eller vilka tillverkare som ligger bakom erbjudandet. ( Esslingen ?) Vid denna tidpunkt fanns i Tyskland inte mycket mer att studera praktiskt i fråga om avsedda diesellok än Wehrmachtloken med 200, 360 (V36) och 550 hk, varav en del exemplar var byggda efter kriget. Kanske var det V 36 som i första hand skulle studeras ?

NOHAB och tydligen också någon annan svensk tillverkade hade offererat lok med elektrisk kraftöverföring från ASEA. Närmare uppgifter om dessa förefaller hittills vara mindre kända. Mest sannolikt är väl att det skulle bli 4-axliga boggielok, som de senare Faluloken och inte ramverkslok som V1.

L-G H


Hela tråden: