Svenska diesellok (Järnväg allmänt)

av Lennart Petersen, Tuesday, October 13, 2015, 02:43 (3116 dagar sedan) @ Kurt G Möller

Intressant. Men SJ T1 hann väl rulla en massa tusen kilometer i alla fall... Och vad var det för fel på DEN konstruktionen då??

Komplicerat i underhåll ? Och svårt att köra , det hävdades att i Halmstad fanns bara två förare kapabla att riktigt hantera den svårkörda maskinen och när en av dem dog i en biloycka fanns bara en kvar så lokets eventuella tjänstgöring fick rättas efter dennes turlistor.
Efter att T43 kom till Halmstad torde det ha använts minimalt och brukade stå längst in på ett uppställningsspår synligt från gatan. Och därifrån lär det ha varit en del rangering för att få ut det vilket man ju dock gjorde till slut men för transport till skrot.
Fördel borde ju ha varit bättre bränsleekonomi men det är inte alltid det väger upp nackdelar.
I SJ 100år beskrivs T1 (senare T11) tillsammans med uppgiften att bränsleförbrukningen var "200 gram motorbrännolja per hk-timme mot eljest vid dieseldrift 230 gram" alltså ungefär 15% besparing.
Loktypen kom ju inte i drift någon annanstans heller utan var väl lite av historiens sidospår. Deiselelektrisk och dieshydraulisk drift blev de två vanligaste formerna för motorlok .


Hela tråden: