Bergsmannen och TGOJ Yoa104 (Tidtabeller)

av Hans Broman, Wednesday, October 28, 2015, 09:26 (3075 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag växte upp i Eskilstuna och följde TGOJ:s trafik med stort intresse. Visst stämmer det att Bergsmannen alltid var motorvagnståg (Yoa104, sedan 1970 kallade X20).

Att tågparet inte var rälsbussmarkerat i tidtabellerna har orsaker som framgår av Christer Fredrikssons svar längst ner i den tråd som Ola A länkade till. Fordonet var för stort för att få köras av rälsbussförare. Det var knappast unikt för TGOJ. SJ:s Yoa2 (sedermera X9) rälsbussmarkerades aldrig i tidtabellerna, fastän Yoa2 i likhet med TGOJ:s Yoa104 kan ses som en förvuxen rälsbuss om man så vill. Jag känner inte till om rälsbussar kanske särbehandlades i dåvarande säo.

Bergsmannen infördes antingen vid tidtabellsskiftet 31 maj 1959 eller någon gång under hösten/vintern/våren 1958/59. I varje fall fanns den inte i Sveriges Kommunikationer för september 1958. (Någon annan kanske har en kommunicka från mellanliggande tid, så att vi bättre kan gaffla in startdatum?)

Bergsmannen slopades vid tidtabellsskiftet 12 maj 1968. Det betyder att det måste ha blivit ett redigeringsfel i Wannedals TGOJ-bok.

Ibland gick två multade Yoa104 i Bergsmannen på delsträckan Eskilstuna - Stockholm. Det hände också att sammansättningen var Yoa104 + Yoa202 eller omvänt.

Från någon gång 1957 (troligen vid tidtabellsskiftet) till tidtabellsskiftet 27 maj 1962 gick TGOJ Yoa104 också i snabbpersontågsparet 300/311, som gick 7.40 från Eskilstuna C till Stockholm C, och därifrån tillbaka 18.28. Innan dess hade tågparet varit loktåg med SJ-fordon och lite längre gångtid.

Det är rimligt att gissa att TGOJ - när även Bergsmannen satts i trafik - lade upp omloppen så att det fordon som utgjort Bergsmannen på morgonen fick gå till Eskilstuna som tåg 311 på kvällen

TGOJ Yoa104 meranvändes under flera år i SJ:s expresståg "Mälardalen", som gick 11.25 från Stockholm via Västerås och Frövi till Örebro, där tåget anslöt till snälltågsparet 77/78 (Krylbo - Mjölby och åter), varpå Mälardalen gick tillbaka till Stockholm norr om Mälaren.

27 maj 1962 (samtidigt som persontrafiken Stålboga - Skebokvarn slopades) gjorde SJ helt om tågplanen för Eskilstunabanan med sidolinjer. Det blev då åter loktåg av tågparet 300/311. TGOJ:s insatser i "Mälardalen" föll bort eftersom SJ hade fått Yoa2. I gengäld infördes snabbpersontåget Stålmannen med Yoa104, Stockholm - Eskilstuna på morgonen och åter vid halvfemtiden på eftermiddagen. Dessutom kom ytterligare ett tågpar mitt på dagen med Yoa104.

Såvitt jag kunde se var det TGOJ-personal (förare och konduktör) i TGOJ-tåg, även när de gick på Eskilstunabanan. Hur det var med bemanningen i "Mälardalen" vet jag inte.


Hela tråden: