BERGSMANNEN (Tidtabeller)

av s svensson, Wednesday, October 28, 2015, 17:18 (3075 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Under en resa i början av juli 1965 åkte jag med Yoa104 från Stockholm ca kl 14.
Jag skulle till Mariefred och titta på ÖSlJ.
Kanske inget märkligt i sig.
Men följande uppgifter finns delvis avskrivna från Sveriges Järnvägar (statistik publikation).
När Yoa104 kom gick de i Bergsmannen. Men de gick även i tåget vid namn Stålmannen. Vad jag kan se i tidtabeller så togs senare detta namn bort. Men tydligen gick Yoa104 i Bergsmannen till Stockholm och sedan vid 13 tiden till Eskilstuna i snabbgående persontåg och under några år användes namnet Stålmannen. Sedan motsvarande gick det tåg Eskilstuna-Cst som vände till sena Bergsmannen.

Snabbgående persontåg fanns ganska många på sin tid. Även tidvis rälsbusståg på några banor som ovan.
Västkustbanan hade även några snabbgående persontåg.Ofta Malmö-Ängelholm och där tillkopplades Helsingborgsdelen och sedan var det snälltåg till Göteborg.
Ett annat tåg som funnits var ilsnälltåg. Vissa perioder fanns sådana med motorvagn eller rälsbuss (såväl klass A som B).
Snälltågstillägg,inget resgods var det som gällde (dvs Ug).


Hela tråden: