Bergsmannen och TGOJ Yoa104 på Et-banan (Tidtabeller)

av Hans Broman, Thursday, October 29, 2015, 19:47 (3074 dagar sedan) @ s svensson

Under en resa i början av juli 1965 åkte jag med Yoa104 från Stockholm ca kl 14.
Jag skulle till Mariefred och titta på ÖSlJ.
- - -
När Yoa104 kom gick de i Bergsmannen. Men de gick även i tåget vid namn Stålmannen. Vad jag kan se i tidtabeller så togs senare detta namn bort. Men tydligen gick Yoa104 i Bergsmannen till Stockholm och sedan vid 13 tiden till Eskilstuna i snabbgående persontåg och under några år användes namnet Stålmannen. Sedan motsvarande gick det tåg Eskilstuna-Cst som vände till sena Bergsmannen.
- - -

I ett annat inlägg i den här tråden har jag skrivit om hur Yoa104 (= X20) användes före tidtabellsskiftet på försommaren 1962. De tre (eller möjligen fyra) följande åren användes Yoa104:
dels i Bergsmannen (Ludvika - Eskilstuna - Stockholm och åter),
dels i tågparet Stålmannen, från Stockholm kl 7.24 och från stålstaden Eskilstuna omkring kl 16.30,
och dels i ett tågpar mitt på dagen (M-F-dagar).

Ett troligt fordonsomlopp M-F-dagar:
Dag 1 Eskilstuna från ca kl 13.30 - Stockholm - Ludvika - Kopparberg
Dag 2 Kopparberg - Ludvika - Stockholm - Eskilstuna - Stockholm
Dag 3 Stockholm - Eskilstuna till kl ca 9.15
Därigenom fanns det gott om tid för service och översyn i Eskilstuna. Behövde ett fordon stå flera dagar på verkstaden i Eskilstuna så gick också det att klara genom att ett annat fick sin service mellan 9.15 och 13.30. Det fanns i regel också möjlighet att vid behov förstärka Bergsmannen genom multning öster om Eskilstuna.

Här följer Eskilstunabanans sida i Sveriges Kommunikationer för april 1965:
[image]

Vid tidtabellsskiftet 1965 (eller möjligen 1966) ändrades tidtabellsupplägget delvis. Stålmannen drogs in, och det tåg som ovan står som tåg 330 senarelades två timmar. Det blev nu möjligt att klara Yoa104-trafiken på Eskilstunabanan (inkl Bergsmannen till Ludvika) med ett fordon, bortsett från tid för service och översyn i Eskilstuna. Jag har bestämt för mig att man samtidigt satte in TGOJ Yoa104 i tågparet 4667/4678 Ludvika - Tillberga och åter, en sträcka som lätt kunde fogas in i omloppsplanen.

TILLÄGG: Som jag förut skrivit upphörde Bergsmannen vid det genomgripande tidtabellsskiftet 12 maj 1968, liksom praktiskt taget all Yoa104-trafik på Eskilstunabanan. I stället sattes Yoa104 in på nya snälltågstrader Falun - Borlänge - Sala - Eskilstuna - Linköping och Gävle - Krylbo - Eskilstuna. Dessutom kom Yoa104 att användas i lokaltåg Eskilstuna - Ärla, eftersom de fanns till hands vid rätt tillfälle.


Hela tråden: