Överföringstrallor (Fordon: vagnar)

av Ola Almquist, Sunday, November 09, 2008, 00:54 (5619 dagar sedan) @ Granis

Frågan har ju behandlats tidigare, och jag har för mig att vi då kom fram till att de kring förra sekelskiftet fanns på DHJ och NVHJ (eller dess företrädare WÅB), men att de aldrig "slog igenom" i Sverige och försvann från dessa banor tidigt. Däremot kan jag inte erinra mig orsaken. Tillsynsmyndighetens (= "Väg och Vatten" ) ovilja har ju av tradition förts fram, men överföringsvagnarnas tidiga utveckling på just dessa banor var säkerligen också en orsak. Men vilket var "hönan" och vilket var "ägget"?

/ L G

Jag har hittat en "råmanustext" till ÖCJ-boken. Har inte boken tillgänglig så jag kan inte avgöra om den skiljer sig från vad som kom i tryck, men det är möjligt att det blev nedkortat. ÅBJ = Åtvidaberg - Bjärka Säby Järnväg.

"För att får möjlighet att utan fördyrande omlastningar få ut vagnar på det omfattande smalspåriga industrispårnätet i Åtvidaberg anskaffade ÅBJ inför trafikstarten år 1906 dels en koppelvagn (förställarvagn) dels sex överföringstrallor. --- Åtvidaberg var den enda platsen där den normalspåriga järnvägen sökte tillstånd för trallorna och lät dem framföras på den smalspåriga järnvägens spår. Övriga järnvägar som sökt trafikttillstånd för trallor var: KUJ år 1901 (tillstånd ej beviljat), DHJ år 1902 (trafiken med trallor upphörde 1905), KMJ år 1904 (treskensspår anlagt i Karlstads hamn 1907) och ULB år 1908 (tillstånd ej beviljat)."
Trallorna 2 - 7 köptes begagnade från DHJ (DHJ Q 221 - 227). Möjligen tillverkade redan 1901 av Arboga Mekaniska Verkstad för KUJ och ombyggda av Robert Sjöström i Gävle år 1902 till 891 mm spårvidd. Hjulen var i vilket fall tillverkade i Arboga 1901.
Trallorna 8 - 11 var troligen tillverkade 1908 och provade på ULB. Levererade i oktober 1910. Övriga trallor var tillverkade i Falun, de sista så sent som 1937 - 38 och levererade till SJ. 1964 (året då smalspåret lades ned/breddades) fanns 16 trallor kvar.
På ett annat ställe hittade jag:
1944 tillskrevs Väg och Vatten från Järnvägsstyrelsen att de 11 första trallorna är vagnar med klena axlar och utan broms. De 12 sista användes även i bandisposition till Falerum med sth 20 km/h. Kunden i Falerum var Falerums Tjärprodukter.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: