Tack alla (Järnväg allmänt)

av Conny Sernfalk, Wednesday, November 25, 2015, 12:21 (3047 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Tack alla för mycket användbar information / länkar / trevliga bilder och praktiska tips. Jag kommer att läsa på så mycket jag kan och hinner om både industrihistoria, natur och djurliv. Tack även för info om vilka områden i närheten av Longyearbyen som inte kräver ledsagning av beväpnad vakt (och dom som det krävs).
Jag har förstått att alla promenader med eller utan beväpnad vakt utanför centrala Longyearbyen ska anmälas och godkännas av sysselmannen. Är det klokt att ordna allt sådant innan resan eller finns det en smidig / snabb administration som löser detta på plats och med kort varsel. Kostnader för beväpnad vakt?

Tågsättet i Ny-Ålesund kanske befinner sig på fastlandet (Urskog-Hölandsbanen) när jag är i Svalbard. Enligt deras hemsida står dock inget om denna planering.

Väl där kommer jag dela att åka med anrika Ms Nordstjernen på expeditionsresa med tyngdpunkt på natur / foto / historia och geologi. Landstigning sker bl.a. i Ny-Ålesund. Därutöver är jag några dagar i Longyearbyen och avser att ta mig med båt till både Barentsberg och Pyramiden. Tyvärr ingår endast kortare rundvisningar på 2-3 timmar till dessa platser. Men jag antar att man också kan röra sig fritt och att inga formella fotoförbud finns i dessa två platser? Svea hinner jag förmodligen inte med.
En historisk visning av Longyearbyen är bokad. Förhoppningsvis ingår alla f.d gruvorna där så jag slipper besvära Sysselmannen för en individuell lösning.


Hela tråden: