Tack alla (Järnväg allmänt)

av Conny Sernfalk, Wednesday, November 25, 2015, 18:44 (3073 dagar sedan) @ Johan 802mm

Du kan vandra i Longyearbyen utan gevär från flygplatsen till hundgården och in till Gruva 4 bakom Nybyen. Hyr du gevär kan du vandra i större delen av Nordenskiöld Land utan att i förväg meddela Sysselmannen.

Har inte hört talas om möjligheten att hyra beväpnad vakt, men hör med turistbyrån. Har du Svensk vapenlicens kan du hyra bössa i sportaffären.

Hur hade du tänkt ta dig till Svea? Mig veterligen finns det inga möjligheter att ta sig dit. Kryssningsfartygen går inte ens in i den fjorden.

Enligt Svalbardsposten skall loket i Ny-Ålesund till fastlandet för renovering i vår.

Du skall nog inte hoppas på för mycket när det gäller gruvorna under den historiska rundvandringen. Möjligen kommer du till Gruva 4. Gruva 5,6 och 7 ligger för långt bort. Gruva 3 är museum. Gruva 2B är iofs möjlig att nå till fots men jag är tveksam. Och att klättra upp till gruva 1 är inget jag rekommenderar. Det är brant!

Är du intresserad av fågelskådning så är området kring hundgården en bra plats.

Tack igen alla! Vilket fantastiskt forum detta är för information och tips.
Gruva 3 återöppnades som museigruva i september 2015 och ska ha öppet alla dagar året om. Får bli prioriterat besöksmål. Likaså gruva 4. Gruva 2B verkar intressant. Dock krävs gevär eller beväpnad vakt för att ta sig dit. Det sägs att beväpnad vakt ska kunna ordnas under förutsättning att man är en liten grupp. Annars ta sig dit på egen risk.

Jag vet inte om det är möjligt att ta sig till Svea sommartid på annat sätt än båt eller internflyg. Bedöms väl vara för långt för reguljär båttrafik?. Kanske vintern är lättare med snabb hundsläde eller snöskoter? Min tanke först var att snegla på hur arbetare i gruvan tog sig till Svea från Longyearbyen... Nu har jag just läst att gruvbolaget transporterar anställda med eget flyg 1 gång /vecka. Så Svea blir det tyvärr inte denna gång.

Det går en del hundslädes turer (på hjul) bort mot trakterna där gruva 5,6, 7 ligger. Tyvärr kräver turerna i regel ett minimiantal personer som sannolikt inte är specialintresserade av nedlagda gruvor.
Det går även hundslädesturer västerut utmed kusten. Där torde det finnas chans att kunna se järnvägen Grumantbyen till åtminstonde Coles bay. När blev den och banan vidare mot Barentsburg nedlagda?

Någon som har tips kring detta? Finns många utförare som erbjuder hundslädesturer så det gäller att hitta rätt och som kanske kan stanna upp vid gruvor / järnvägs relaterat.

/ Conny


Hela tråden: