Ryssloken - vad finns kvar idag? Fordonsgodkännande (Järnväg allmänt)
Om exempelvis ett lok är godkänt för trafik i ett EU-land, är det då med automatik godkänt i ett annat EU-land, eller måste loken rent tekniskt utvärderas och godkännas i varje enskilt land.
Nej.
Det finns inget lok som du kan köra i ett annat land utan ytterligare godkännande (Jag förutsätter att du vill köra det på det nationella nätet och inte på någon liten isolerad privatbana). Men beroende på efter vilka standarder loket är byggt kan dessa godkännanden vara fler eller färre.
Om ett fordon är byggt enligt TSD och uppfyller dagens alla normer är det endast ett fåtal landsspecifika prov eller anpassningar som behöver göras.
Är det byggt enligt äldre normer kan detta vara mer omfattande till omöjligt.
För vagnar är det oftast enklare, även äldre, då samtrafik och regler kring detta har existerat länge (Riv/Ric) men det finns även många vagnar som kan vara mer eller mindre omöjliga att köra i ett annat land, t.ex. pga lastprofilöverskridande.
För dragfordon handlar de komplicerade landsspecifika testerna om signal och kraftförsörjning, så om det är ett diesel- eller ånglok blir det mycket enklare. Även för ett gammalt ellok utan elektronik är det enklare.