Elsäkerhet vid NKlJ 1956: Maskiningenjören låste in sig i en bur (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Ekeving, Sunday, December 13, 2015, 00:08 (3029 dagar sedan)

[image]

När Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens järnvägsinspektör 1956 besiktigade NKlJ observerade han ett ovanligt arrangemang kring en frånskiljare i lokstallet i Nordmark. Det handlade uppenbarligen om att minimera risken för att kontaktledningen inne i stallet förblev spänningsförande efter att man växlat in eller ut elfordon. Så här beskrivs anordningen:

[image]

Att kommerserådet skulle ha gjort lokstallet till museum är osannolikt, såvida han inte även var engagerad i Uddeholmskoncernen. Kanske skulle det vara "...som de nu har gjort till museum"?

Enligt kommerserådets påteckning skulle en likande anordning ha funnits även vid någon annan järnväg. Kanske möjligen vid MÖJ?

[image]

[image]

Här ser man förreglingen mellan dörrlåset och frånskiljaren

[image]

Här skymtar den inlåste maskiningenjören:
[image]

Järnvägsinspektören hade fått bilderna från NKlJ trafikchef Valter Hjelm, som för övrigt även skickade med bilder bland annat på "vårt avställda lok UA" (som kanske egentligen hette Ua?)

Bilder och uppgifter från Väg- och Vattens arkivhandlingar, Riksarkivet


Hela tråden: