Elsäkerhet vid NKlJ 1956: Maskiningenjören låste in sig i en bur (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Kjell Aghult, Sunday, December 13, 2015, 10:40 (3029 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Kan mannen i bild vara driftsingenjör Bror Lilliengren? Han undertecknat mitt
lokresetillstånd vid första besöket 1963. NKlJ hade tryckt formulär för detta,
bl a med passusen: "Ciceron: Lokföraren". NBJ hade aldrig något sådant - muntligt besked från miö förmedlades på olika sätt till förarna.

L. hade före NKlJ-tiden varit driftsingenjör vid NBJ. Fler personsamband mellan de båda banorna fanns: En banförman From vid NBJ sökte och fick befordran till banmästare vid NKlJ (Deje). Motsvarande vid NBJ skulle ha medfört för lång väntan. Berättat för mig av en kollega, tillika hans svärson.

Pensionerade tc Valter Hjelm - f d GSJ och NKlJ - vikarierade som 71-årig några
månader som NBJ-chef 1978. Under ordinarie tc Hermanssons sjukdom.


Hela tråden: