Elsäkerhet vid NKlJ 1956: Maskiningenjören låste in sig i en bur (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Ola Almquist, Sunday, December 13, 2015, 10:54 (3051 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

När Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens järnvägsinspektör 1956 besiktigade NKlJ observerade han ett ovanligt arrangemang kring en frånskiljare i lokstallet i Nordmark. Det handlade uppenbarligen om att minimera risken för att kontaktledningen inne i stallet förblev spänningsförande efter att man växlat in eller ut elfordon. Så här beskrivs anordningen:

[image]

Att kommerserådet skulle ha gjort lokstallet till museum är osannolikt, såvida han inte även var engagerad i Uddeholmskoncernen. Kanske skulle det vara "...som de nu har gjort till museum"?

Järnvägsinspektören hade fått bilderna från NKlJ trafikchef Valter Hjelm, som för övrigt även skickade med bilder bland annat på "vårt avställda lok UA" (som kanske egentligen hette Ua?)

Det finns några bilder från Nordmark på Samlingsportalen. Någon som kan berätta mer om museet där? Lokstallet finns väl inte kvar idag?

M.v.h.
Ola


Hela tråden: