Stockholm Ö-Rimbo-Uppsala Ö anno 1957, english version (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Hans B Keller, Tuesday, December 15, 2015, 05:40 (3049 dagar sedan) @ Leif B

I boken "Narrow Gauge Railways of Europe" (Peter Allen och P.B.Whitehouse, förlag Ian Allen Ltd Hampton Court Surrey, upplaga ett 1958, upplaga två 1961, 172 sidor) finns bla en beskrivning av SRJ-banorna, liksom en resa Stockholm Ö-Rimbo-Uppsala Ö i september 1957.

Författarna inleder med att konstatera vedermödorna med att vara järnvägsentusiast, "the trip meant getting up so early as to go without breakfast". Känns detta igen?

Resan började på Stockholm Ö kl 7.25. "Our train, made up of three rust-red coaches and a Bo-Bo electric locomotive, was bound for Norrtälje".

Så följer en beskrivning av passagerarna, som nog engelsmännen fann något kuriösa. "---this narrow gauge ride was somehow more homely than the rather impersonal, the almost clinical and metallic cleanliness of the S.J. main line trains. There were more country types travelling and fewer businessmen. People knew each other and talked. A couple of quiet but watchful hunting dogs were in our car with their masters, and several large parcels kept under the eye of their owners. Across the aisle from us four spotty youths kept up an incressant talk between drags on their cigaretts held in a furtive triangle of fingers and thumb. In another corner there was what seemed to be a funeral party with mourning veils and widow´s weed such as we hadn´t seen for forty years".
Jojo, lantisar som varit i stan och en miljö som på 1910-talet:-D .

Efter några kommentar om naturen längs banan, "The country north of the city soon thins out and the hardness of nature is soon apparent-rocks outcropping everywhere and hard-won fields----" (man liknar det med Canada!), ankommer tåget efter 71 minuter och 34 miles till Rimbo. Denna knutpunkt liknar man med den engelska orten Crewe!

I Rimbo delas tåget så att den bakre delen, efter inväxling av "another electric engine", avgår till Norrtälje. Den främre delen förspänns med ett ånglok, DHJ 5, inför fortsatt resa till Hallstavik. Våra resenärer får emellertid byta tåg för att fortsätta till Uppsala Ö. Detta tåg drages av "a small 2-6-2 tank engine", SRJ 20.

Banan till Uppsala beskrivs som "--the road was rather rougher and the run was not quite so fast---". Naturen beskrivs som "--through wild woods often for miles---" där man vid stationerna kunde höra "the whine of circular saws".

I Faringe noteras några rälsbussar "one with a little trailer", liksom ett godståg draget av "---the big Henschel 2-6-2 tender engine SRJ 27 in charge of it---".

Slutligen ankom man till Uppsala Ö efter 71 miles kl 10.16.

Två foton illustrerar texten. Ett persontåg draget av ångloket DHJ 6 accelererar ut från Rimbo mot Hallstavik. Något ovanlig sms: DHJ 6+G+Co+Co+G/F+Co+G! Den andra bilden föreställer SRJ 27 med persontåg på linjen (söder Rimbo?) med sms SRJ 27+F+tre stålpsv.

Boken beskriver fö också miljöer från 1948, 1949 och 1957 i Kristianstad (fd BKB), Göteborg (fd VGJ), Linköping, Norrköping och Köping bla.

Överallt, nästan, blir man mycket vänligt bemött av järnvägspersonalen. Undantaget var tydligen Norrköping Ö, där man observerat ett ånglok under ånga (SJ S20p 3168) och sex avställda ånglok. "---but alas, here we fell foul of Authority, in a homburg hat, who took a poor view of our unauthorised entry and ticked us off, so the hope of getting the live steamer moved to a good photographic spot evaporated".

Jag önskar Forumläsarna mycket nöje med denna lilla engelska läsövning:-) /HK


Hela tråden: