Gullbrohults upplagsplats (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Dan Ingvar, Tuesday, December 22, 2015, 10:59 (3042 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Som jag förstått det hela så hände ungefär detta i anslutning till omformarstationen i Alingsås.
På grund av det världspolitiska läget under 1930- och 1940-talet bedömde man att man behövde möjlighet till reservmatning av i första hand stambanorna. Då sökte man rätt på platser i anslutning till spåret där man kunde placera elapparaterna i bergrum. Om den tänkta platsen fanns nära en kraftledning var det bra. Då behövde man inte bygga så lång anslutningslinje.
Utanför Alingsås fann man dessa förutsättningar uppfyllas vid Norsesund. Men gissningsvis var det bråttom eftersom man samtidigt anlade en reservupplagsplats ovan mark, i skogen, mer eller mindre i direkt anslutning till den aktuella kraftledningen. En dryg kilometer från det då ännu inte byggda bergrummet.

Det har under åren funnits några välskrivna artiklar om upplagsplatser i tidningen Tåg.


Hela tråden: