Skandiapilen tågsammansättning (Tidtabeller)

av s svensson, Wednesday, January 13, 2016, 19:33 (3024 dagar sedan) @ Thor Bjerke

När det gäller Xt med namn Skandiapilen så såg jag dessa när jag var i mycket unga år med Xoa5. Någon gång med Xoa8 som bestod av 4-delar.
Sedan försvann motorvagnarna och det blev loktåg med F-lok.
Sedan så inträffade tdt 167/1967--maj då det var en stor revolution i tidtabellerna i västsverige.
Det blev då Skandiapilen i tåg från Göteborg ca kl 12-13. Jag vet inte exakt tid.Sedan mot andra hållet så blev det Skandiapilen i ett tåg som avgick Varberg ca kl 16 och kom till Göteborg ca kl 17.I dessa tåg gick det F-lok och Göteborg-Kornsjö gick El13 sommartid och El11 vintertid.
Tidigare gick Skandiapilen ca kl 17 från Göteborg till Helsingborg och detta tåg ersattes 1967-maj av Xt 67 "Sydvästen avg Göteborg 16.50 till Malmö en del till Helsingborg. Tåg med avg kl 19 från Göteborg till Skåne var genomgående tåg från Stockholm och gick till Malmö under vissa perioder och andra perionder gick Xoa5/Xoa8 Göteborg-Malmö.
Den som vill ha sammansättning på Skandiapilen under tidigt 60 tal kan ju läsa om ABo6c och Bo10b.
Men om någon vill göra en lite mera studie och med någon bra noggrannhet så bör man bena upp varje tidtabellsperiod för sig och också se vilka tåglägen det gäller eftersom namnet Skandiapilen flyttats emellan olika tåglägen.
Under senare år på 60 talet och tidigt 70 tal var sammansättningen i stammen Oslo-Göteborg-Köpenhamn och åter olika sommartid och vintertid. Sommar långa tåg med NSB B2K+B2K+SJ A4K hela vägen och några andra vagnar på delsträckor. Vintertid var stammen hela vägen AB11K+B2K. Sommartid åkte mycket turister och vintertid var det med ströresenärer.


Hela tråden: